torstai 29. toukokuuta 2014

Entä jos kuoleman jälkeen ei olekaan mitään?

Entä jos kuoleman jälkeen ei olekaan mitään?

Kysyi HS otsikko...

Kirjoituksen mukaa ei ole niin mieletöntä kuolla jos tiedän maailan jatkavan poistumiseni jälkeenkin. Kuitenkin mielekkyyden löytäminen siitä, että maailma jatkaa kuitenkin porskuttamistaan, on takertumista siihen kuvitelmaan, että elämä kuitenkin jatkuu kuolemani jälkeen.

Mitään tämmöistä varmuutta ei ole.

On harhaa eroittaa minun kuolema maailmanlopusta. Minä en kuitenkaan katoa maailmasta vaan maailma katoaa minulta... minun mukana. Minä en ikäänkuin poistu vaan koko maailma poistuu minun mukanani.

Psykologisen pointin kyllä ymmärrän, mutta mielestäni kirjoitus ei tuo tarpeeksi selvästi esiin sitä eksistentiaalista yksinäisyyttä/mielettömyyttä, jonka läpi kuolevan on käytävä. Kuolemisen ei olekaan tarkoitus olla mielekästä.

Se pyyhkäiseen kaiken tyhjiin.

Olemattomaksi.

1 kommentti:

Yksinäinen susi kirjoitti...

Kuolema on mieletön juttu.