perjantai 23. syyskuuta 2011

Havahtumisesta Buddhan tappoon

Gurut saattavat aluksi näyttää täydellisiltä lopullisten totuuksien hallitsijoilta, mutta tosiasiassa he ovat vain "yhteisön korostetuimmin inhimillisiä jäseniä".
-Sheldon B. Kopp Jos kohtaat matkallasi Buddhan, tapa hänet!

Luin tänään työmatkalla vähän tuota yllämainittua. Muinoin Anthony de Mello muutti elämäni suunnan Havahtumisia kirjalla ja samoihin aikoihin minulle suositeltiin tätä. Se oli kuin tervanjuontia. Minulla oli selkeästi guruvaihde päällä. Oli tosiaan niitä jotka olisivat saapuneet maaliin, joka olisi todella olemassa. Tuohon rakoo ajatus siitä, että että gurut olisivat "vain" yhteisön korostetuimmin inhimillisiä jäseniä, ei sopinut.

Filosofisen kauden jäljiltä "kellään ei ollut totuutta, ja jokainen oli samalla viivalla". Ja sitten yhtäkkiä joku puhuikin varmuudella jota ei voinut epäillä. Ja tuohon rakoon ei sopinut puhe inhimillisyydestä. Jollain kohtaa gurut tosiaan nostetaan pylvään päähän, mutta kun heitä kohden sitten kulkee huomaa etteivät he eroa itsestä paljoakaan ja lopulta huomaa sen etteivät he eroa mitenkään. He ovat aivan yhtä tavallisia kuin mitä itse on. Eikä heidänkään pointtinsa ole, jos he ovat terveellä pohjalla, se, että olisin kuten hän vaan että olisin kuten minä olen, sillä en voi olla kukaan muu.

Olla tavallinen on olla juuri sitä mitä on liioittelematta tai vähättelemättä... välillä liioitellen/vähätellen. koska vähättely/liioittelu on kovin inhimillistä :)

2 kommenttia:

Päkä kirjoitti...

Tunnistan miten minulla on ollut alitajunnassa toive paremmasta. Sit´kun olen valaistunut... sit´kun olen havahtunut... sit´kun ole vapaa... yms. ja tähän saumaan olen guruja hakenut.

Ja niin turhaan. Kaikki on ollut kokoajan hyvin. Kukaan ei voi minua auttaa. Mitään autettavaa ei ole. Eikä ole ollut.

Oikein hyvää viikonloppua :)

hanne virtauksesta kirjoitti...

Kiitos tästä kirjoituksestasi..
tavallaan se voisi olla minunkin,
niin samanlaisesti ajatukseni lentelevät tälläerää
ja nuo molemmat kirja ovat jo pölyttyneet kirjahyllyssäni..

Ihanaa perjantai-iltaa sulle =)